Σάββατο, 28 Ιανουαρίου 2017

Έγκλημα και τιμωρία

Παρακολουθήσαμε ένα εξαιρετικό θεατρικό. Στο θέατρο "Άνεσις" η εμπνευσμένη διασκευή και σκηνοθεσία του Λεβάν Τσουλάτζε και οι εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών καθιστούν τον πιο δυσανάγνωστο πεζογράφο, βαθειά κατανοητό από το θεατή.

Είτε έχετε διαβάσει το έργο είτε όχι, η παράσταση με τα εκπληκτικά σκηνοθετικά ευρήματα και οι δυνατές ερμηνείες των ηθοποιών θα σας δείξουν διάφανους τους χαρακτήρες των προσώπων.

Οι δικές μου ψυχικές ισορροπείες ταλαντεύτηκαν. Φοβάμαι και οι δικές σας.

Α! Και μη χειροκροτήστε τη στιγμή που βάζουν φωτιά στη σκακιέρα, σταματούν για το διάλειμμα.

Βέβαια οι αιώνιες απορίες παραμένουν:
Γιατί ο Ρασκόλνικωφ διαπράττει το έγκλημα;

Στο "Έγκλημα και τιμωρία" του Φ. Ντοστογιέφσκι ο φοιτητής της Νομικής στην Αγία Πετρούπολη  διαπράττει ένα πολύ καλά σχεδιασμένο φόνο μιας γριάς τοκογλύφου και ταυτόχρονα σχεδόν αναγκαστικα έναν δεύτερο, της αδελφής της που έτυχε να βρεθεί εκεί την ώρα του φόνου.

Στη wiki θα διαβάσετε ότι "κίνητρο της δολοφονίας ήταν η ληστεία, αλλά, εσωτερικά, ο Ρασκόλνικωφ νιώθει μια βαθιά θέληση να ξεπεράσει τον εαυτό του και να υπερβεί τα όρια που του προβάλει η κοινωνία, με σκοπό να την αλλάξει".

Όμως ο ήρωας δεν κρατάει τα κλοπιμαία. Από τον μακρύ σχεδιασμό του εγκλήματος νομίζω ότι ο Ρασκόλνικωφ διαπράττει το έγκλημα κυρίως για να ελέγξει αν μία τέτοια πράξη μπορεί να την αντέξει η συνείδησή του.

Το νέο ερώτημα είναι άντεξε η συνείδησή του;


Έχετε 2 τρόπους να το διαπιστώσετε:   να διαβάσετε το βιβλίο, ή να δείτε το θεατρικό. Αν  διαπράξετε ένα δικό σας, δεν απαντάτε για το Ρασκόλνικωφ.

Άλλο ερώτημα:
Ποιοι ρόλοι διαπράττουν αντισυμβατικές ενέργειες και τι κερδίζουν ή χάνουν τελικά; Π.χ. οι γυναίκες του έργου. Τι κερδίζουν ή χάνουν αυτοί που δεν αποσπώνται από τις καθιερωμένες συμβάσεις τους;

Καλό διάβασμα, καλή θέαση και καλό ξεμπέρδεμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: